loading...
acturator
علی حیدری بازدید : 42 چهارشنبه 02 شهریور 1401 نظرات (0)

گیج فشار به عنصر الاستیک به عنوان یک عنصر حساس اشاره می کند، اندازه گیری و نشان دهنده بالاتر از فشار محیطی ابزار، کاربرد بسیار رایج است، تقریبا در تمام فرآیندهای صنعتی و زمینه های تحقیقات علمی. این را می توان در همه جا در شبکه لوله های حرارتی، انتقال نفت و گاز، سیستم تامین آب و گاز، کارخانه ها و مغازه های تعمیر و نگهداری خودرو مشاهده کرد. به خصوص در فرآیند کنترل فرآیند صنعتی و اندازه گیری فنی، فشار سنج مکانیکی به دلیل عنصر حساس الاستیک با مقاومت مکانیکی بالا و تولید راحت، بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

گیج فشار چیست؟

گیج فشار ابزاری است که برای اندازه گیری فشار یک محیط در یک سیستم طراحی شده است.

 

اندازه گیری فشار در یک سیستم یک مرحله کیفیت حیاتی برای اطمینان از سازگاری محصول و بررسی های ایمنی برای درک نشتی یا ایجاد فشار در سیستم است. درک اصول اولیه فشار قبل از تعیین فشار سنج بسیار مهم است. سپس می توان فشار سنج صحیح را بر اساس معیارهای انتخاب برای اندازه گیری دقیق فشار در سیستم تعیین کرد. حتی بهترین دستگاه های اندازه گیری نیز از مقدار واقعی منحرف می شوند. درک چگونگی تعریف این دقت اندازه گیری بسیار مهم است. گیج های دیجیتال نسبت به گیج های آنالوگ دقت بالاتری دارند.


فشار سنج چگونه کار می کند؟

گیج فشار از طریق تغییر شکل الاستیک عناصر حساس (لوله بوردون، جعبه دیافراگم، دم) و سپس تغییر شکل فشار توسط مکانیسم تبدیل حرکت در جدول به نشانگر منتقل می‌شود و باعث می‌شود که نشانگر برای نمایش فشار بچرخد. .

 

فشار نشان دهنده مقدار نیروی اعمال شده در واحد سطح عمود بر سطح است. در یک مایع یا گاز راکد، این مقدار نیرویی است که به دیواره کشتی در یک نقطه معین وارد می شود.

 

فشار استاتیک در همه جهات یکنواخت است. با این حال، یک سیال متحرک فشار اضافی در جهت جریان با تأثیر ناچیز بر روی سطح به موازات جهت جریان اعمال می کند. این فشار اضافی فشار دینامیکی نامیده می شود. فشار کل جریان (که فشار سکون نیز نامیده می شود) مجموع فشارهای استاتیکی و دینامیکی در آن جریان است.

 

اگر دستگاه در جهت جریان باشد، فشار کل جریان را اندازه گیری می کند. ابزار مورد بحث در اینجا برای اندازه گیری فشار استاتیک در سیستم طراحی شده است.

 

فشار معمولاً به سه شکل اندازه گیری می شود.

 

فشار مطلق نشان دهنده کل نیرو در واحد سطح است. فشار مطلق یک خلاء کامل صفر است، در حالی که فشار مطلق جو زمین در سطح دریا 1 اتمسفر است.

فشار گیج همان چیزی است که بیشتر فشارسنج ها نشان می دهند و فشار محیط نسبت به فشار اتمسفر است. این بدان معنی است که فشار گیج فشار مطلق منهای فشار اتمسفر است. اگر گیج‌ها برای اندازه‌گیری فشارهای کمتر از فشار اتمسفر (که فشار خلاء نامیده می‌شود) طراحی شده‌اند، ممکن است به‌عنوان «واکیوم‌سنج» علامت‌گذاری شوند و مقادیر منفی ممکن است حذف شوند. برای نشان دادن اینکه اندازه گیری فشار نسبت به فشار اتمسفر است، حرف "g" به دنبال فشار واحد است، برای مثال 50 psi g.

فشار دیفرانسیل به سادگی اختلاف فشار بین دو نقطه داده شده است. برخی از گیج‌ها این اندازه‌گیری را برای راحتی ارائه می‌دهند، زیرا نیازی به کم کردن دو عدد فشار از سیستم نیست.


انواع فشار سنج

نوع لوله بوردن

لوله بوردن یک لوله مسطح، جدار نازک و انتهای بسته است که به شکل C یا مارپیچ تشکیل شده است. هنگامی که فشار سیال در داخل این لوله اعمال می شود، سطح مقطع بیضی لوله دایره ای تر می شود و لوله را صاف می کند. هنگامی که فشار سیال از بین می رود، لوله شکل خود را به دست می آورد. تغییر شکل این لوله، الگویی از حرکت در انتهای آزاد لوله ایجاد می کند که به چرخش اشاره گر با پیوند و چرخ دنده تبدیل می شود.

 

لوله های بوردن فشار گیج (نسبت به فشار اتمسفر) را اندازه گیری می کنند. لوله بودن به دلیل حساسیت، خطی بودن و دقت عالی، متداول ترین نوع گیج فشار است.


برنامه های کاربردی

گیج‌های لوله بوردن در طرح‌ها و ویژگی‌های مختلف برای ارائه طیف گسترده‌ای از کاربردها در دسترس هستند. گیج های لوله بوردن در محدوده فشار از 0 تا 0.6 بار تا 0 تا 1600 بار در دسترس هستند و درجه بندی دقت معمولاً از 0.1 تا 4.0 متغیر است.

 

نوع دیافراگم

فشارسنج های دیافراگمی از انحراف یک غشای انعطاف پذیر استفاده می کنند که دو محیط را از هم جدا می کند. یک طرف دیافراگم می تواند در معرض اتمسفر باشد که در این حالت فشار گیج اندازه گیری می شود یا می توان آن را برای جلوگیری از خلاء آب بندی کرد که در این صورت می توان فشار مطلق را اندازه گیری کرد.

 

دیافراگم معمولاً فلزی یا سرامیکی است و می توان آن را بین دو فلنج قرار داد یا جوش داد. با افزایش فشار، دیافراگم را خم می کند، که می تواند با استفاده از چرخ دنده ها و اتصالات به اندازه گیری صفحه تبدیل شود.


برنامه های کاربردی

گیج های فشار دیافراگمی برای گازهای خورنده، مایعات یا محیط های با ویسکوزیته بالا مناسب هستند. این نوع گیج به طور گسترده در صنایع شیمیایی/پتروشیمی، نیروگاه، معدن، خشکی و فراساحل و صنایع فناوری زیست محیطی استفاده می شود. محدوده اندازه گیری این گیج ها بین 0 … 2.5 mbar و 0 … 25 bar است و کلاس دقت معمولاً بین 0.6 تا 2.5 است.

 

نوع عنصر کپسولی

گیج فشار المنت کپسولی برای اندازه گیری هوا و گازهای خشک در فشارهای پایین استفاده می شود. گیج شامل دو دیافراگم مدور است که در امتداد لبه های بیرونی آنها به هم متصل شده اند. یکی از دیافراگم ها دارای دهانه ای در وسط است که اجازه ورود محیط را می دهد.

 

انبساط یا انقباض محفظه امکان اندازه گیری فشار را به دلیل اختلاف فشار بین رسانه خارجی و داخلی می دهد. گیج فشاری که به روشی مشابه کار می کند، فشار سنج دمی است.


برنامه های کاربردی

این گیج ها تقریباً منحصراً برای اندازه گیری دقیق فشار در محیط های گازی استفاده می شوند. آنها بیشتر در سیستم های پنوماتیک فشار پایین، دریچه های هواگیری، نظارت بر فشار بیش از حد، نظارت بر فیلتر و پمپ های خلاء رایج هستند. اکثر این گیج‌ها معمولاً از 0 … 1 میلی‌بار تا 0 … 600 میلی‌بار اندازه‌گیری می‌کنند، با درجه‌بندی دقت معمولاً بین 0.1 و 2.5.

 

انواع نصب و اتصال

اتصال رزوه ای استاندارد: این نوع ابزار به سادگی در رزوه های موجود پیچ ​​می شود. رزوه ها با مهر و موم های فشاری برای رزوه های مخروطی و حلقه های O برای رزوه های موازی آب بندی می شوند.

گیج یکپارچه: این نصب گیج از یک پایه زن رزوه ای تشکیل شده است.

گیج فشار فلنج: این نصب برای کسانی است که می خواهند گیج را به کابینت کنترل سوار کنند.

تجهیزات جانبی

لوازم جانبی مختلفی برای استفاده با گیج های فشار موجود است. موارد رایج عبارتند از:

 

مهر و موم / واشر: اینها اطمینان حاصل می کنند که مهر و موم مناسب ساخته شده است.

تخت: مهر و موم ها صاف هستند و اجازه چرخش اضافی قرائت سنج را نمی دهند.

Contoured: مهر و موم ها به گونه ای طراحی شده اند که به قرائت گیج اجازه می دهند 1/2 دور یا یک دور کامل بچرخند تا از جهت گیری مناسب نصب اطمینان حاصل شود. مهر و موم پروفیل را می توان به صورت خارجی یا داخلی در مرکز قرار داد.

درپوش ایمنی: برای دوام بیشتر و جذب ضربه، یک کلاه لاستیکی روی گیج قرار داده شده است.

کاهش دهنده ها: در صورتی که اتصالات ورودی و خروجی به گیج فشار اندازه های متفاوتی داشته باشند، ممکن است از کاهنده ها استفاده شود. همچنین اگر این دو نوع اتصال متفاوتی داشته باشند (به عنوان مثال، BSPP و NPT) مفید است.

کانکتورهای فشاری: امکان نصب سریع و آسان یا حذف شیلنگ ها را بر روی فشارسنج ها فراهم می کند.

Snubbers: snubber های فشاری اثرات ضربه های فشار و پالس ها را کاهش می دهند و گیج را خوانا نگه می دارند و عمر آن را افزایش می دهند.


انتخاب فشار سنج مناسب

هنگام انتخاب فشار سنج، باید چندین فاکتور را در نظر گرفت:

 

محدوده فشار: محدوده گیج دو برابر فشار کاری معمولاً برای حداکثر دقت، ایمنی و عمر طولانی گیج توصیه می شود. فشار کاری همیشه باید به 75 درصد از محدوده فشار گیج محدود شود. هنگامی که با ضربان فشار مواجه می شوید، فشار کاری باید به دو سوم محدوده فشار گیج محدود شود.

 

محدوده دما: گیج های تجهیزات عمومی Apure لحیم کاری شده به حداکثر دمای -40 درجه فارنهایت تا 120 درجه فارنهایت محدود می شوند. گیج های فرآیند Apure با لحیم کاری یا جوشی نقره ای به حداکثر دمای -40 درجه فارنهایت تا 190 درجه فارنهایت و گیج های پر از مایع Apure به حداکثر دمای 0 درجه فارنهایت تا 140 درجه فارنهایت محدود می شوند.

 

شرایط موثر بر سایش سیستم: در کاربردهایی که شامل نوسانات شدید فشار، لرزش و/یا ضربان است، استفاده از محدود کننده های جریان یا بافرهای فشار توصیه می شود. علاوه بر این، گیج های پر از مایع باید در نظر گرفته شود. پر کردن مایع حرکت را روان می کند و اصطکاک و سایش را کاهش می دهد. پر کردن مایع همچنین از نفوذ رطوبت یا جوهای خورنده بر داخل گیج جلوگیری می کند.

 

ترکیب مایع فشار: از آنجایی که عنصر حسگر یک فشارسنج ممکن است مستقیماً در معرض محیط اندازه گیری قرار گیرد، ویژگی های آن محیط را در نظر بگیرید. ممکن است خورنده باشد، ممکن است گاز یا مایع باشد، ممکن است در دماهای مختلف جامد شود، یا ممکن است حاوی مواد جامد باشد که رسوباتی در داخل عنصر حسگر به جا می گذارد. برای سیالات تحت فشاری که در شرایط عادی جامد نمی شوند یا رسوب بر جای نمی گذارند، ممکن است از فشار سنج لوله بودن استفاده شود. هنگامی که قطعات خیس شده گیج با محیط اندازه گیری ناسازگار هستند، باید یک مهر و موم شیمیایی دیافراگم در نظر گرفته شود.


محدوده فشار: معمولاً محدوده فشار گیج دو برابر فشار کاری برای حداکثر دقت، ایمنی و عمر طولانی گیج توصیه می شود. فشار عملیاتی همیشه باید به 75 درصد از محدوده فشار گیج محدود شود. هنگامی که با ضربان فشار مواجه می شوید، فشار کاری باید به دو سوم محدوده فشار گیج محدود شود. دمای سیال تحت فشار: بخار و سایر رسانه های داغ ممکن است دمای اجزای گیج را بالاتر از حد کارکرد ایمن اتصال مهر و موم شده افزایش دهند. در این موارد توصیه می شود که از سیفون یا آب بند دیافراگمی شیمی همراه با گیج استفاده شود. مهر و موم های دیافراگمی شیمی و لوله های مویرگی زره ​​پوش از راه دور نیز ممکن است برای استفاده با گیج هایی که در معرض دمای محیط بسیار پایین یا زیاد قرار دارند در نظر گرفته شوند. شرایط محیطی: محدوده دمای معمولی محیط برای سنج های تجهیزات عمومی Apure (لحیم کاری نرم) -40 درجه فارنهایت تا 120 درجه فارنهایت است. برای گیج های فرآیند (لحیم کاری نقره/لحیم کاری) -40 درجه فارنهایت تا 190 درجه فارنهایت؛ برای گیج های پر از مایع، 0ºF تا 140ºF. خطای ناشی از تغییر دما تقریباً 1% برای هر تغییر 50 درجه فارنهایت است. دمای مرجع 75 درجه فارنهایت است. نصب از راه دور گیج ها با استفاده از مهر و موم دیافراگم شیمی و خطوط مویرگی یک روش جایگزین برای کاربردهایی است که شامل دمای شدید محیط می شود. رطوبت و اثرات آب و هوایی نیز باید در نظر گرفته شود. یک گیج پر از مایع از تجمع تراکم جلوگیری می کند. برای استفاده در فضای باز، سنج هایی با بدنه های فولادی ضد زنگ، برنجی یا پلاستیکی توصیه می شود. شوک مکانیکی، لرزش، گرد و غبار و رطوبت برخی از ملاحظات دیگر هنگام انتخاب گیج هستند.

نصب: بیشتر گیج‌های Apure با پایه‌های زیر و وسط پشتی یا پشتی در دسترس هستند. محصولات apure دارای اتصالات رزوه ای استاندارد NPT هستند. انواع دیگر مانند رزوه های متریک، رزوه های مستقیم، خارهای شلنگ و سایر اتصالات ویژه به صورت سفارشی در دسترس هستند. گیج های Apure در حالت عمودی و عمودی کالیبره شده اند و باید به همین صورت نصب شوند. برای کاربردهایی که گیج به صورت افقی، افقی یا وارونه نصب می شود، گیج باید در موقعیت استفاده نهایی مجددا کالیبره شود.

 

دقت مورد نیاز: Apure گیج هایی با دقت 3-2-3% تا 25/±% مقیاس کامل تولید می کند. به طور معمول، گیج های دقیق تر دارای قطر صفحه بزرگتر و گران تر هستند.

 

تهویه محفظه: گیج‌های پر از مایع خالص دارای نوک دریچه / پرکننده انعطاف‌پذیر هستند که می‌توان آن را به راحتی (پس از نصب) برش داد تا امکان تهویه محفظه را فراهم کند. این برای همه گیج های پر از مایع، به ویژه آنهایی که حداکثر فشار 100 psi و کمتر دارند، توصیه می شود. این تغییرات جوی را که ممکن است بر کالیبراسیون گیج پرکننده تأثیر بگذارد، جبران می‌کند.



برای خرید این محصول می توانید با شماره های زیر تماس یگیرید:

86031739-86047201-09128446731

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 35
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 36
  • بازدید ماه : 162
  • بازدید سال : 1,187
  • بازدید کلی : 2,727