loading...
acturator
علی حیدری بازدید : 41 دوشنبه 03 بهمن 1401 نظرات (0)

گیت ولوها برای قطع جریان مایعات به جای تنظیم جریان استفاده می شوند. هنگامی که به طور کامل باز است، گیت ولو معمولی هیچ مانعی در مسیر جریان ندارد و در نتیجه مقاومت جریان بسیار پایینی ایجاد می کند.[1] اندازه مسیر جریان باز معمولاً با جابجایی دروازه به صورت غیرخطی تغییر می کند. این بدان معنی است که سرعت جریان به طور یکنواخت با حرکت ساقه تغییر نمی کند. بسته به ساختار، یک دروازه نیمه باز می تواند از جریان سیال ارتعاش کند.[1]

گیت ولوها بیشتر با قطر لوله های بزرگتر (از 2 اینچ تا بزرگترین خطوط لوله) استفاده می شوند زیرا ساخت آنها نسبت به انواع دیگر شیرها در اندازه های بزرگ، پیچیدگی کمتری دارند.

در فشارهای بالا، اصطکاک می تواند مشکل ساز شود. همانطور که گیت توسط فشار محیط به ریل هدایت کننده خود فشار داده می شود، کارکردن شیر سخت تر می شود. گیت ولوهای بزرگ گاهی اوقات با یک بای پس مجهز می شوند که توسط یک دریچه کوچکتر کنترل می شود تا بتواند فشار را قبل از راه اندازی خود گیت ولو کاهش دهد.

گیت ولوها بدون حلقه آب بندی اضافی روی دروازه یا نشیمنگاه در مواردی استفاده می شود که نشتی جزئی شیر مشکلی ندارد، مانند مدارهای گرمایش یا لوله های فاضلاب.

 

گیت ولو را می توان به عنوان نوعی دریچه تعریف کرد که از دیسک گیت یا گوه ای استفاده می کند و دیسک عمود بر جریان حرکت می کند تا جریان سیال در لوله کشی شروع یا متوقف شود.

گیت ولو رایج ترین نوع شیر مورد استفاده در هر کارخانه فرآیندی است. این یک شیر حرکت خطی است که برای شروع یا توقف جریان سیال استفاده می شود. در سرویس، این شیرها یا در حالت کاملا باز یا کاملا بسته هستند.

هنگامی که گیت ولو به طور کامل باز است، دیسک یک گیت ولو به طور کامل از جریان خارج می شود. بنابراین عملاً هیچ مقاومتی در برابر جریان وجود ندارد. به همین دلیل فشار بسیار کمی هنگام عبور سیال از گیت ولو کاهش می یابد.

برای دستیابی به آب بندی مناسب، هنگامی که شیر کاملاً بسته است، تماس سطحی 360 درجه بین دیسک و صندلی ها لازم است.

گیت ولوها نباید برای تنظیم یا کاهش جریان استفاده شوند زیرا کنترل دقیق امکان پذیر نیست. سرعت بالای جریان در شیر نیمه باز ممکن است باعث فرسایش دیسک و سطوح نشیمن شود و همچنین لرزش و صدا ایجاد کند.

 

گیت ولوها در جایی استفاده می شوند که حداقل افت فشار و / یا خدمات روشن و خاموش دو جهته مورد نیاز است. کاربردهای معمولی عبارتند از:

  • اب
  • مواد شیمیایی
  • پتروشیمی
  • بخار
  • گازها
  • گازهای مایع (سرویس برودتی)

 

جزئیات ساخت و ساز

بدن

هندسه بدنه به عنوان نتیجه محاسبات تنش برای دستیابی به منظم ترین توزیع نیروهای داخلی ناشی از اعمال فشار طراحی شده است. جنس بدنه از فولاد ریخته گری با کیفیت بالا می باشد. سطح صندلی ها توسط یک فولاد ضد زنگ مقاوم در برابر سایش که با روکش جوشکاری با اختلاف سختی +50 HB در مقایسه با نشیمنگاه های گوه ای رسوب داده شده است. در صورت درخواست، سطح صندلی را می توان با استلیت یا سایر مواد مخصوص پوشش داد.

کاپوت

کاپوت از نوع پیچی یا نوع مهر و موم فشار (برای فشارهای بالاتر) است که برای دستیابی به حداقل تلاطم و مقاومت جریان طراحی شده است. جنس کاپوت همان جنس بدنه است. علاوه بر این، کاپوت به منظور اطمینان از مهر و موم کامل و همچنین امکان مونتاژ و مونتاژ مجدد آسان طراحی و ساخته شده است.

 

گوه

تمام گیت ولوها استاندارد ما "پر سوراخ هستند" و در موقعیت باز گوه آنها به طور کامل جمع می شود تا از کمترین افت فشار اطمینان حاصل شود. گیت ولوها را می توان با انسدادهای زیر ارائه کرد:

  • اسپلیت گوه (گوه دو دیسکی): این نوع به دلیل دوام تضمین شده آن همچنین با ساخت قطعات داخلی از جنس استنلس استیل بهترین راه حل برای شیرهای کوچک با عملکرد مکرر است. سایش طبیعی به راحتی با تنظیم خودکار دو دیسک بازیابی می شود و با گشتاور کم می توان یک سفت کامل به دست آورد. در سرویس های دمای بالا و پایین با جبران تغییر شکل های بدنه، این گوه بهترین عملکرد را ارائه می دهد. در صورت نصب شیر با ساقه افقی، گوه شکاف همیشه مورد نیاز است.
  • گوه انعطاف پذیر: این گوه پرکاربردترین و شناخته شده ترین نوع گوه است. به دلیل وزن کم و انعطاف پذیری به دلیل ساخت خاص خود می تواند در شیرآلات سایز متوسط و بزرگ با نتیجه بسیار خوب در سرویس های دما بالا و پایین استفاده شود.
  • گوه جامد: این نوع معمولاً در اندازه های بزرگتر استفاده می شود که به دلیل فضای کم بین دو صندلی بدنه نمی توان از انواع دیگر استفاده کرد (معمولاً در شیرهای رو به رو کوتاه). این اجرا همچنین زمانی مورد نیاز است که از شیرها برای سیالی استفاده می شود که به دلیل تغییرات دما می تواند جامد شود. لطفاً به برگه های فنی اجرای استاندارد در هر اندازه و نوع مراجعه کنید.

 

یوغ و چرخ دستی

شیرهای استاندارد با آستین یوغ و چرخ دستی برای عملکرد دستی ارائه می شوند. در صورت درخواست می توان یوک را با یک فلنج اتصال مطابق با ISO 5210 ارائه کرد که امکان نصب سایر دستگاه های عملیاتی (محرک، گیربکس و غیره) را فراهم می کند. در شیرهای پرفشار یا در اندازه های بزرگتر، آستین یوغ توسط دو رول بلبرینگ رانش پشتیبانی می شود. آستین یوغ برای جلوگیری از تشنج و خوردگی درمان می شود. یک کلید پر گشتاور را از چرخ دستی به آستین یوغ منتقل می کند و امکان جداسازی سریع و آسان را فراهم می کند. چرخ دستی توسط یک حلقه گیره (seeger) حفظ می شود و بالا نمی رود.

ساقه

در تمام شیرهای پیچ بیرونی، میل با صندلی عقب یکپارچه به عنوان وسیله اضطراری در صورت خرابی بسته بندی ارائه می شود. ساقه با ماشین آلات تراش مخصوص برای مقاومت و دوام بالا تولید می شود. رزوه ساقه از نوع متریک طبق استاندارد ISO 2901 با مقطع ذوزنقه ای می باشد. رزوه از نوع چپ است به گونه ای که دریچه باز می شود و در جهت عقربه های ساعت چرخ دستی می چرخد. برای جلوگیری از هرگونه نشتی، ساقه دارای درجه پرداخت بالا و فاصله قطری دقیق است.

 

واشر

واشر استاندارد از فولاد ضد زنگ گرافیت خالص تقویت شده است. این نوع واشر برای کاربردهای مختلف مناسب است. برای کاربردهای ویژه (گازهای برودتی، اسیدهای با خوردگی بالا و غیره) ما می توانیم واشرهای ویژه ای را که برای کاربرد خاص یا مطابق با مشخصات مشتری طراحی شده اند، عرضه کنیم. تمامی شیرها با بدنه گرد به صورت استاندارد با واشر محفظه ای ارائه می شوند.

 

بسته بندی

بسته بندی استاندارد از چهار یا چند حلقه گرافیتی خالص با بخش مربع ساخته شده است. حلقه اول و آخر با فولاد ضد زنگ برای جلوگیری از اکستروژن تقویت شده است. مواد دیگری مانند PTFE در صورت درخواست در دسترس هستند. گرافیت همیشه با بازدارنده‌های خوردگی ویژه درمان می‌شود تا از خوردگی ساقه فولاد ضد زنگ فریتی به دلیل عملکرد سلول گالوانیکی جلوگیری شود. برای کاربردهای خاص (گازهای برودتی، اسیدهای با خوردگی بالا و غیره) ما می توانیم بسته بندی های ویژه ای را که برای کاربرد خاص یا بر اساس نیاز مشتری طراحی شده اند، عرضه کنیم. برای برآورده کردن الزامات TA-Luft، در صورت درخواست، می‌توانیم شیرهایی را با طراحی ویژه ساقه و بسته‌بندی عرضه کنیم. محفظه جعبه چاشنی با درجه پرداخت بالا و فاصله دقیق تولید می شود تا بسته بندی کامل را تضمین کند.

 

نصب و راه اندازی

موقعیت استاندارد نصب برای گیت ولوها با پایه عمودی و عمودی (اپراتور در بالا) است. این موقعیت از بسیاری از تأثیرات نامطلوب و استرس در طول عملکرد جلوگیری می کند. فقط گیت ولوها با گوه شکاف را می توان در موقعیت افقی نصب کرد. دریچه های دروازه با چرخاندن چرخ دستی در جهت عقربه های ساعت بسته می شوند. برای نصب صحیح و آسان لطفاً به راهنمای نصب مراجعه کنید و دستورالعمل های موجود در آنجا را دنبال کنید.

 

هشدارها

  • گیت ولوها برای سرویس دهی دریچه گاز و تنظیم طراحی نشده اند. استفاده طولانی مدت در موقعیت نیمه باز معمولاً باعث آسیب هایی می شود.
  • گیت ولوها برای محیط هایی که تمایل به ایجاد ته نشینی یا لکه گیری زیاد دارند و همچنین سیالات حاوی جامدات خارجی که به دلیل سختی آنها خطر آسیب به روکش صندلی را دارند مناسب نیستند.
  • در صورت نصب افقی، شیرها باید همیشه دارای گوه شکافی باشند و برای سایزهای بیش از 200 میلی متر، یوغ باید توسط دستگاه های مناسب نگهداری شود.
  • گوه جامد همیشه برای محیطی که می تواند در معرض انجماد باشد مورد نیاز است.
  • در مورد محیطی که به دلیل گرادیان دما می تواند فاز فیزیکی خود را از مایع به گاز یا بخار تبدیل کند، شیرهای دروازه ای باید توسط دستگاه ایمنی مناسب تهیه شود.

انواع گیت ولوها

سه روش برای طبقه بندی گیت ولو وجود دارد.

  1. انواع دیسک
  2. گوه مخروطی جامد
  3. گوه انعطاف پذیر
  4. شکاف گوه یا دیسک موازی شیر
  5. انواع مفصل کلاهک بدنه
  6. کاپوت پیچ
  7. پیچ و مهره - کاپوت
  8. درپوش جوش داده شده
  9. کاپوت مهر و موم فشار
  10. انواع حرکت ساقه
  11. ساقه بالارونده یا OS & Y Type (خارج از ساقه و نوع پیچ)
  12. نوع ساقه ای بدون افزایش

شیر گیت گوه جامد

گوه جامد به دلیل سادگی و استحکام رایج ترین و پرکاربردترین نوع دیسک است. یک شیر با گوه جامد ممکن است در هر موقعیتی نصب شود و تقریباً برای همه سیالات مناسب است. می توان از آن در جریان آشفته نیز استفاده کرد.

با این حال، تغییرات در تراز نشیمنگاه به دلیل بارگذاری لوله یا انبساط حرارتی را جبران نمی کند. بنابراین، این نوع طراحی دیسک بیشتر مستعد نشتی است. گوه جامد در صورت استفاده در سرویس های با دمای بالا در معرض قفل حرارتی قرار می گیرد.

قفل حرارتی پدیده ای است که در آن به دلیل انبساط فلز، گوه بین صندلی ها گیر می کند. شیرهای گیت گوه جامد معمولاً در کاربردهای فشار و دمای متوسط تا پایین استفاده می شوند.

 

شیر گیت گوه ای انعطاف پذیر

گوه انعطاف پذیر یک دیسک جامد یک تکه با برش در اطراف محیط است. این برش ها از نظر اندازه، شکل و عمق متفاوت هستند. یک برش کم عمق و باریک در محیط گوه انعطاف پذیری کمتری می دهد اما استحکام را حفظ می کند. فرورفتگی ریخته‌گری یا برش عمیق‌تر و گسترده‌تر در محیط گوه انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهد اما استحکام را به خطر می‌اندازد.

این طراحی تراز صندلی را بهبود می بخشد و نشتی بهتری را ارائه می دهد. همچنین عملکرد را در شرایطی که اتصال حرارتی ممکن است بهبود بخشید. گوه های انعطاف پذیر گیت ولو در سیستم های بخار استفاده می شود.

انبساط حرارتی خط بخار گاهی اوقات باعث اعوجاج بدنه شیرها می شود که ممکن است منجر به کور شدن حرارتی شود. گیت انعطاف پذیر به گیت اجازه می دهد تا با فشرده شدن نشیمنگاه شیر به دلیل انبساط حرارتی خط لوله بخار، خم شود و از کور شدن حرارتی جلوگیری می کند.

نقطه ضعف گیت های انعطاف پذیر این است که سیال خط تمایل دارد در دیسک جمع شود. اینها ممکن است منجر به خوردگی و در نهایت ضعیف شدن دیسک شوند.

گیت ولو دیسک های گوه ای یا موازی

دیسک اسپلیت گوه ای از دو قطعه جامد تشکیل شده است و با کمک مکانیزم خاصی در کنار هم قرار می گیرد. شما می توانید همین موضوع را در تصاویر مشاهده کنید. در صورتی که نیمی از دیسک تراز نباشد. دیسک آزاد است تا خود را با سطح نشیمن تنظیم کند. دیسک تقسیم می تواند به شکل گوه ای یا از نوع دیسک موازی باشد.

دیسک های موازی دارای فنر هستند، بنابراین همیشه با صندلی ها در تماس هستند و آب بندی دو طرفه می دهند. گوه اسپلیت برای جابجایی گازها و مایعات غیر متراکم در دماهای معمولی و بالا مناسب است.

آزادی حرکت دیسک از اتصال حرارتی جلوگیری می کند حتی اگر دریچه ممکن است در هنگام سرد بودن خط بسته شده باشد. این بدان معناست که وقتی یک خط توسط سیال گرم می شود و منبسط می شود کور کننده حرارتی ایجاد نمی کند.

انواع دریچه گیت بر اساس بدنه، اتصال کاپوت

کاپوت 1 پیچی است: این ساده ترین طرح موجود است و برای شیرآلات ارزان قیمت استفاده می شود.

دوم پیچ و مهره است: این طرح محبوب ترین است و در تعداد زیادی گیت ولو استفاده می شود. این به یک واشر برای مهر و موم کردن مفصل بین بدنه و کاپوت نیاز دارد.

سومین کاپوت جوش داده شده است: این یک طرح محبوب است که در آن نیازی به جداسازی قطعات نیست. از نظر وزن سبک تر از همتایان با کلاه پیچ شده خود هستند.

چهارمین کاپوت مهر و موم فشار است: این نوع به طور گسترده برای کاربردهای فشار بالا در دمای بالا استفاده می شود. هر چه فشار حفره بدنه بیشتر باشد، نیروی وارده بر واشر در شیر آب بندی فشار بیشتر است.

دریچه گیت OS & Y یا ساقه بالارونده (نوع ساقه و پیچ بیرونی)

برای یک شیر ساقه بالارونده، میل در هنگام باز کردن شیر بالا می رود و با بستن شیر به سمت پایین حرکت می کند. در تصویر می توانید ببینید. در طراحی داخلی پیچ، قسمت رزوه‌دار ساقه در تماس با محیط جریان است و هنگامی که شیر را باز می‌کنید، چرخ دستی با ساقه بالا می‌آید.

در حالی که در مورد طراحی پیچ بیرونی، تنها بخش صاف در معرض محیط جریان قرار می گیرد و ساقه از بالای چرخ دستی بالا می رود. این نوع شیر با نام های OS & Y valve نیز شناخته می شود. OS & Y به معنای بخار خارج و یورک است.

 

شیر دریچه ساقه ای بدون بالا آمدن یا شیر پیچ داخلی

در نوع ساقه بدون بالارفتن ساقه حرکتی به سمت بالا وجود ندارد. دیسک شیر به صورت داخلی رزوه می شود. هنگامی که ساقه می چرخد، دیسک مانند یک مهره در امتداد ساقه حرکت می کند. می توانید تصویر را ببینید. در این نوع شیر، رزوه های ساقه در معرض محیط جریان قرار می گیرند.

بنابراین، از این طرح در جاهایی استفاده می شود که فضا محدود باشد تا امکان حرکت خطی ساقه وجود داشته باشد و محیط جریان باعث فرسایش، خوردگی یا سایش و پارگی مواد ساقه نشود. این نوع شیر که به عنوان شیر پیچ داخلی نیز شناخته می شود.

برنامه های کاربردی دریچه دروازه

  • گیت ولوها تقریباً در کلیه خدمات سیالات مانند هوا، گاز سوخت، آب تغذیه، بخار، روغن روان کننده، هیدروکربن و تمام خدمات مورد استفاده قرار می گیرند.
  • مقداری گیت ولو مخصوص در محصولات دوغابی و پودری مانند گیت ولو چاقویی استفاده می شود.

 

مزایای گیت ولو

  • گیت ولو خوب را فراهم می کند
  • افت فشار در حین کار بسیار کمتر است.
  • بیشتر گیت ولو را می توان به صورت دو جهته استفاده کرد
  • برای اعمال فشار و دمای بالا مناسب هستند و نیاز به نگهداری کمتری دارند

 

معایب گیت ولو

  • نمی توان از آن برای کنترل جریان استفاده کرد.
  • یک گیت ولو کند عمل می کند. باز و بسته شدن زمان بر است که همچنین خوب است زیرا احتمال چکش خوردن را کاهش می دهد.
  • هنگامی که تا حدی باز است، لرزش و نویز ایجاد می کند.
  • تعمیرات، مانند کوبیدن و آسیاب کردن صندلی ها به دلیل دسترسی محدود، دشوارتر است.

برای خرید این محصول می توانید با شماره های زیر تماس یگیرید:

86031739-86047201-09128446731

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 35
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 31
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 42
  • بازدید ماه : 168
  • بازدید سال : 1,193
  • بازدید کلی : 2,733